Friday 1 November 2013

Pembinaan Week 2 : Penyediaan Tapak Part II

Pembinaan Week 2 (Penyediaan tapak part III)


26 October (Sabtu), Kerja-kerja pada footing fasa pertama masih diteruskan.


27 Oktober, Surat kelulusan telah diterima pada hari ini. Surat setuju terima berbaki 5 hari lagi untuk dikembalikan mengikut tempoh 14 hari yang diberikan. Oleh kerana esok bercuti, semua urusan akan diselesaikan.

Surat kelulusan yang diterima dari SPPB


28 Oktober, Hari ini telah bercuti kerana beberapa perkara perlu dibereskan.


  • Sebelah pagi telah ke pejabat untuk mendapatkan tandatangan majikan dan terus pos laju surat setuju terima.
  •  Di sebelah tengahari, minta arkitek mengadakan lawatan tapak, kontraktor dan tukang juga ada bersama. Arkitek telah menberikan penjelasan yang terpeinci kepada tukang spesifikasi dan rekabentuk bagi rumah ini.
  • Di sebelah petangnya, urusan bersama wakil lawyer di adakan dipejabat tanah untuk menyelesaikan urusan gadaian harta kepada kerajaan Malaysia. Beberapa dokumen perjanjian juga ditandatangani. Borang-borang claim mengikut progress juga telah ditandatangani awal supaya nanti senang apabila progress pembinaan selesai, lawyer akan terus claim kerana sijil kontraktor yang digunakan untuk pembinaan ini dari firma yang sama. Wakil lawyer juga telah memberikan invois fees sebanyak RM4K.

Arkitek dan Kontraktor sedang berbincang


Contoh surat tuntutan dari kontraktor, Untuk mudah terus tandatangan 7 keping untuk kesuma progress. Kontraktor akan buat tuntutan apabila tiba masanya.

Peratus pecahan progress kerja untuk tuntutan





29 Oktober, Diberitakan  penyediaan pad footing masih lagi diteruskan mengikut spesifikasi jurutera mengikut pelan. Kerana tukang telah buat bentuk lain . Walau pun bakul dibuat dua lapis dan jarak tidak ikut spek, kekuatan adalah kurang. Spek memerlukan bakul biasa dengan jarak 100mm mengikut saiz pad footing yang berbeza2 mengikut beban.

Sepatutnya mesin bancuh simen akan sampai pada hari ini, tetapi lori kren menghadapi masalah dan mungkin sampai keesokan harinya untuk membuat lean concrete pada tapak pad footing yang telah digali.
Baiki bakul pad footing mengikut pelan RC

Lean Konkrit

30 Oktober, Lean concrete  telah disiapkan pada hari ini untuk footing fasa pertama. Tujuan untuk memastikan tanah tidak terkena besi pad footing.

Beginilah keadaan buat kerja musim tengkujuh, hujan lebat lubang akan dipenuhi air.

Sebelum boleh buat lean concrete, air kena sedur dengan pum dulu.



oleh kerana di gali 5 kaki, dan saiz kotak pad footing besar, kedudukan tiang adalah sangat hampir. Jadi terpaksa gali lubang 3 lubang besar untuk fasa 1.

lubang yang telah disedut air dan dah lean concrete.

Lubang ini akan memuatkan 9 batang tiang stump.




Pad Footing dan Tiang Stump

31  November 2013, Sebanyak 18 Kotak besi pad footing dan besi tiang stump dipasang dan ditegakkan yang hampir satu pertoga dari keseluruhan tiang yang ada bagi rumah ini. Selepas tiang-tiang ini ditegakkan 2 tiang nampak ganjil kerana sangat besar. Dari penamatan memang kesalahan telah dilakukan oleh engineer yang melukis pelan RC.

Pada petang itu, terus menghubungi engginer untuk ke tapak dan perbicangan. Hasilnya, tiang-tiang tersebut tersalah label. Ni mesti sebab copy and paste, nasib baik tersalah besar, kalau tersalah kecil bermasalahlah struktur rumah nanti.

ini tiang yang besar sepatutnya untuk parking kereta. Tapi Enggineer telah salah lebel. Tukang buat ajer seperti dalam pelan. Nasib perasan dan nampak tak logik.


Kesesokan harinya tukang juga bersetuju untuk menukar saiz tiang-tiang stump yang tersalah besar.

Proses penyediaan pad footing ini mungkin melalui 3 fasa. Keadaan ini berlaku sedemikian adalah kerana setelah berbincang kedudukan tiang, saiz tiang yang berbeza, saiz tapak pad footing yang berbeza dan kedalaman tiang adalah 5 kaki untuk rumah dua tingkat.

Jika mengikut tukang, tiang dan saiz pad footing akan dibuat sama sahaja saiznya untuk memudahkan kerja, menjimatkan masa dan hanya akan digali sedalam 2-3 kaki sahaja. Oleh kerana keadaan tanah yang agak berpaya, pelan RC dari jurutera perlu diikuti supaya tapak adalah kuat untuk jangka masa panjang.


pad footing dan tiang stump.

kena buat kotak supaya konkrit yang dituang nanti tidak mengalir keluar.

memang kena gali lubang besar sebab pad footing rapat-rapat.

pekerja sedang memasang tiang stump.



Hasilnya jika penggalian dibuat sekali gus;

  • Penggalian memakan masa lebih dari satu hari
  • hampir kesemua tapak rumah akan digali sedalam 5 kaki dan tiada tempat untuk meletakkan tanah yang banyak.
  • Penggunaan kren akan diperlukan kerana menggunakan ready mix dan kedudukan tiang yang berjauhan.
  • Kotak2 pad footing akan digunakan dengan banyak untuk keseluruhan tiang.
Kebaikannya;

  • Tanah tidak digali pada satu masa dan mempunyai ruang untuk menimbun tanah yang digali.
  • Pad footing yang terlalu hampir telah dicamtumkan dalam pad footing yang sama (menjadikan pada footing lebih besar dan lebih kuat)


No comments:

Post a Comment