Friday 8 November 2013

Pembinaan Week 3 : Penyediaan Tapak Part III


Ready Mix Concrete

2 November (sabtu), Pada sebelah pagi tukang telah bertungkus lumus menyiapkan pad footing dan tiang stump kerana Lori Ready Mix concrete akan sampai pada sebelah petang.

Pada sebelah petang, 3 trip ready mix telah memenuhkan pad footing sebanyak 14 meter dengan kos hampir RM3K. Ready mix telah dituang kedalam pad footing fasa pertama sebanyak 14 meter. 1meter berharga RM205.

Pad footing yang telah siap konkrit ready mix,





3 November, Oleh kerana menggunakan ready mix, keesokan harinya tapak-tapak tersebut telah mengeras dan tukang telah memasang kotak-kotak untuk tiang stump dan selesai masukkan concrete dengan ketinggian lebih kurang 4 kaki kedalam semua 18 tiang stump.

tiang stump yang dah di konkrit.




4 November, Baki lubang pad footing telah di gali oleh mesin case dan pada petangnya dan kotak-kotak tiang dibuka untuk dikambus semula tanah dalam lubang-lubang yang telah siap konkrit pad footing dan tiang stump.

lubang yang telah siap konkrit pad footing dan tiang stump fasa 1 telah dikambus.

lubang untuk pad footing fasa 2 telah digali dan lean concrete.


Diharapkan proses yang sama dapat diasipkan dalam masa seminggu untuk lubang-lubang yang baru digali sekiranya cuaca mengizinkan.


5 November, Hujan yang lebat pada sebelah malam telah menyebabkan lubang yang baru digali dipenuhi air. Mesin untuk menyedut air keluar telah digunakan agar mudah untuk memasukkan lean concrete pada dasar tapak.

Namun selepas air berjaya dikeluarkan, hujan lebat sepanjang hari. Kena tengok cuaca esok untuk teruskan kerja-kerja pembinaan tapak.


Meter Elektrik

Pihak TNB telah memasang meter sementara pada hari ini. Selepas 2 minggu permohonan dibuat.


Status Pinjaman Aktif

6 November, Semak secara online dan status pinjaman daripada lulus menjadi Aktif. Ini bermakna segala dokumen perjanjian telah selesai dan boleh claim 10%. Tapi projek ini mempunyai wang beza dan claim hanya boleh dibuat selepas 20% iaitu selesai pertapakan asas.

6 November, Tapak yang digali untuk fasa 2 telah siap lean concrete. Pada hari ini Pad footing dan Tiang stump telah Berjaya disiapkan sebanyak 14 batang. Pekerja bekerja sepanjang hari sehingga maghrib untuk mengejar cuaca yang baik dan dapat di konkrit pada keesokan paginya.


7 November, Ready mix sebanyak 14 Meter lagi telah di hantar ke site untuk pad footing bagi 14 batang tiang.


8 November (Jumaat), Kotak-kotak tiang stump telah didirikan pada sebelah pagi dan konkrit pada sebelah petang..

No comments:

Post a Comment