Friday 25 October 2013

Pembinaan Week 1 : Penyediaan Tapak Part I

Penyediaan tapak part II

Kayu dari projek sebelumnya boleh digunakan.. 


besi tapak yang telah dibuat di tempat lain, dihantar ke tapak pembinaan (namun tapak ni tidak mengikut spek)


besi Y12 dan Y16 telah dihantar ke tapak pembinaan.


Lagi kayu2 dari projek sebelumnya dibeli untuk penyediaan tapak.








pasir dan batu telah dihantar ke tapak.





















Urusan dengan kedai bahan2 pembinaan.

19 Okt 2013Pekerja terus menjalankan kerja2 menyediakan tapak dengan memotong dan membengkok besi untuk pad footing dan tiang stum.

Paip juga telah disediakan oleh tukang paip pada hari ini. Tunggu Syarikat Air Terengganu (SATU) untuk memasang meter pada minggu ini.

Cuti hujung minggu hari sabtu digunakan sepenuhnya untuk urusan ke kedai bahan-bahan binaan yang diperlukan pada peringkat permulaan ini. Tukang telah memperkenalkan dengan bos-bos kedai yang terlibat yang mana ianya antara yang termurah dan mudah untuk berurusan. Kedai-kedai yang terlibat adalah

i.                Stor Kayu – Kayu 1x 2 yang panjang telah dibeli sebanyak 1 tan dengan harga lebih kurang RM1K untuk membuat side rail. Deposit juga sebanyak RM3K telah di tinggalkan ke kedai ini supaya urusan penghantaran kayu mudah hanya melalui telefon sahaja.
ii.              Ready Mix Concreate – telah berjumpa bos untuk urusan penghantaran bila diperlukan oleh tukang. Deposit diperlukan sebanyak RM3K untuk penghantaran ready mix concreate bagi penyediaan tapak.
iii.             Kedai Frame Pintu -  Telah berjumpa dengan pemilik kedai dan beliau bersetuju. Perlu datang semula pada sabtu minggu hadapan untuk memberikan ukuran dan bilangan pintu mengikut saiz.
iv.             Batu Bata – telah survey kilang batu bata merah dengan harga 42 sen. Diaggarkan sebanyak 30000 biji diperlukan apabila tiba masanya nanti. Untuk batu bata urusan pembayaran cash sahaja diterima.
v.              Kedai Frame Tingkap Alluminium – telah ke kedai ini tapi tidak dapat berjumpa dengan tuan kedai, hanya bercakap melalui telefon. Akan dikunjungi lagi sabtu minggu hadapan untuk memberikan saiz dan bilangan tingkap serta harga. Lebih kurang RM20K kos tingkap.




Meter Air Siap

20 Oktober 2013, Pulang dari kerja hari ini, tukang elektrik telah menyediakan alat2 untuk meter TNB sementara di tiang elektrik berhampiran. Stor bagi barang dan rumah kongsi yang akan diduduki oleh pekerja Indonesia juga telah siap sepenuhnya pada esok hari.

Sebelum meter sementara TNB diluluskan dan dipasang, elektrik akan diambil dari rumah jiran yang berhampiran.

Meter air masih belum dipasang oleh SATU. Tukang maklumkan bahawa esok dimulakan kerja penyediaan side rail.




Penyediaan Side Rail



21 Oktober 2013, Dapat berita dari kontraktor bahawa tukang melayu sedang menyediakan side rail dan menjelang tengahari kerap menghubuingi saya untuk confirm permintaan saya untuk tidak ada tiang pada tangga.

Oleh kerana tidak berani memberikan kata putus, engineer pulak masih belum menyiapkan editing struktur baru.


22 Oktober, Selepas pelan struktur baru diterima pagi ini, beberapa bahagian tapak asas telah berubah saiz kerana menghalihkan satu tiang yang berada di hujung tangga.

Tukang telah memperbetulkan semula benang side rail.


Penggalian Tapak




23 Oktober, Pada sebelah petang, case telah menggali  1/3 lubang-lubang sedalam 5 kaki. Dan tukang menyiapkan kotak pad footing dan tuangkan ready mix concrite pada hari ahad. Arkitek akan melawat tapak bagi memastikan pematuhan spesifikasi dilakukan.





24 Oktober (Khamis)

Penyediaan kotak pad footing fasa.
Bayaran gaji minggu pertama sebanyak RM2500.

No comments:

Post a Comment