Friday 22 November 2013

Pembinaan Week 5 : Penyediaan Tapak Part V

16 November 2013 (sabtu). Tiang-tiang telah dinaikkan dan kotak tiang stump 4 batang dah siap.

Semasa proses ingin menyediakan besi beam, tukang telah tersedar bahawa 8 tiang yang paling belakang telah tersalah kedudukan lebih tiga kaki ke belakang, jadi rumah menjadi besar dan akan makan reserve 10 kaki dengan sempadan tanah.

Setelah berbincang panjang lebar dengan tukang, mereka bersetuju untuk membina tapak dan tiang baru mengikut pelan asal. Upah akan ditanggung oleh kontraktor dan bahan binaan tuan rumah akan tanggung. Dan upah sampingan untuk akan datang seperti buat pagar dan lain-lain kontaktor akan kira murah sikit nak tampung kerugian bahan.

Proses ini berlaku sedemikian adalah kerana tukang telah tersalah pasang tapak dan tiang belakang guna tali yang paling belakang untuk tandakan beranda tingkat atas. Sepatuntya tiang dan tapak berada pada kedudukan tali ke dua akhir.



17 November (Ahad). Konkrit pad footing dan tiang 4 batang bahagian hadapan siap. (4 Meter Ready Mix)


18 November (Isnin), Hujan agak lebat dan kerja-kerja menyiapkan besi beam dan formwork kotak beam agak perlahan.

19 November (Selasa), Kerja-kerja menyiapkan besi beam dan kotak formwork masih berterusan. Esok backhoe akan kambus tiang 4 batang dan akan gali semula 8 batang tiang barisan yang paling belakang.


20 November (Rabu), Backhoe telah datang dan menyiapkan kerja tambun lubang  bahagian depan dan korek balik lubang bahagian belakang. Dan Hujan lebat dan guruh berdentum.



21 November (Khamis). Gaji upah minggu kelima telah dibayar RM2500. Hari ni tidak kerja kerana hujan lebat.

No comments:

Post a Comment